Mixa för maxad smak!

20140816-120118.jpg

Efter en hel sommar på landet (utan el och rinnande vatten) är lyckan total när jag får laga mat i ett riktigt kök! Dammande av min älskade #vitamix och gjorde himmelsk soppa på morötter, palaternacka, sötpotatis, vitlök, lök, lite ingerfära och kokosmjölk. Till det sallad på vitlöksfräst grönkål, spenat, riven palaternacka, rivet äpple, pumpakärnor och gojibär. Samt avocado och tomater och en pesto på hasselnötter, basilika, olja och soltorkade tomater. Goda råvaror + en bra mixer = succe för öga och gom! #healthyeating #ätatränaleva

Godaste chiapuddingen!

20140724-160855.jpg

Bjöd familjen på chiapudding i morse. Riktigt god! Och väldigt nyttig – massa omega 3, kalcium, protein och kostfiber! Superfood delux!

Så här gjorde jag min:
En burk kokosmjölk, en lika stor burk vatten. Typ 15 msk chiafrön. Några hackade torkade fikon och ca 5 msk rostade lättsaltade solrosfrön.
Blanda i en bunke och smaksätt med kanel och kardemumma.
Låt stå ca 30 min, eller gör på kvällen och låt stå över natten.
Servera med lite frukt, bär, nötter och om du vill – lite granola.

Mumma!
Good luck! ❤

Lek upp och ner…

20140722-171036.jpg

När resten av släkten tar oseriöst lång sovmorgon finns massa tid för lek… (Som dessutom är värsta bra träning för bål, axlar, armar). Bästa preppen för handstående (stanna vid det steg som känns lagom utmanande nu och utveckla efter hand…
1. Ställ dig i en kort hund med hälarna mot väggen. Sprid ut fingrarna och pressa ut till långa starka armar.
2. Klättra upp med fötterna på väggen.
3. Tryck ut till raka ben. Sug in naveln och leta efter en stabil bål. Fortsätt pressa med starka händer och armar.
4. Lyft ett ben i taget. Andas djupt.
5. Lek med att lyfta även det andra benet. Leta efter balansen.

Good luck ❤

Ett somrigt godmorgon

20140626-092125.jpg

Man kan sova en halvtimme timme längre på morgonen. Eller så kan man gå upp och träna… Här är en sommarrutin som kommer få dig att känna “yes!!” Varje dag.

Vad: gå upp tidigare för att börja dagen med träning.

Hur: du vill… Rör dig, men gör det med omtanke. Som en handling för att tala om för kroppen att du gillar den och är tacksam över den. Jag gillar promenader, lätt löpning och yoga på morgonen (hårdare träning passar bättre med mat i magen och vaken kropp).
Är det svårt att veta vad du ska göra när det kommer till yogam, följ en video på till exempel yogamakes eller yogobe

När: det första du gör på morgonen.
Varför: för att den starten kommer påverka resten av din dag och göra den bättre. Frukosten smakar bättre, du är mer närvarande, du har fått en stund med dig själv, kroppen har fått vakna, du sätter fart på hormoner som gör dig lycklig (visste du att 4 km promenad får kroppen att producera samma mängd serotonin (lyckohormon) som lyckopiller… Its true!). Dessutom kommer du känna dig snygg och fräsch! I can go on and on här. Testa så kommer du förstå ;).

Var: helst utomhus. Solen, luften, naturen är där vi är skapta att vara, hela vårt system funkar bättre där. Till och med våra hjärnvågor påverkas av att komma ut.

Och du… Efter träningen, innan du går in och börjar din dag. Ta en kort stund då du bara sitter. Andas och sug in hur grym du är som gick upp och hur skönt det känns. Det är så lätt att springa ifrån de där stunderna utan att riktigt njuta av dem.

Starka tjejer!

20140605-094949.jpg

Jag går igång på starka tjejer… Jag blir stolt, peppad och glad när jag träffar tjejer som tar plats, tar i, tar hand om sig… Är ödmjuka, men samtidigt inte ber om ursäkt för sig… Ni fattar tror jag…

I söndags träffade jag 100(!) sådana tjejer samtidigt! Snacka om boost!
Tillsammans med Kari traa anordnade jag en “Urban training” där vi använde Stockholm, våra kroppar och varandra som gym… Sååååå kul!
Kolla in bilderna!

Vill också passa på att svensk kombucha för att ni sponsrade med dricka som är lika god som snygg som nyttig. Älskar både design, smak och bakteriekulturen…. Hälsonörd som jag är ;).

Och ni på västkusten. Kom och var med på lördag när vi kör i Göteborg.
Anmäl dig här.

20140605-095037.jpg

20140605-095027.jpg

20140605-095004.jpg

20140605-095216.jpgockså

20140605-095207.jpg

20140605-095102.jpg

20140605-095636.jpg

Unika biljetter till cykelvasan!

Genom ett kul samarbete med CykelVasans sponsor Vattenfall har du som är Topphälsa-läsare chansen att vinna en startplats till det sedan länge fullbokade loppet i augusti.

Ta en bild som beskriver ordet ”cykelsommar” på ett sätt som frälser juryn. Ladda sedan upp din bild på cykelsommar2014.se/tavla. Så – nu är du med och tävlar om att bli en av fem medlemmar i laget med alpina landslagsstjärnan Maria Pietilä Holmner som lagledare!

Två av de fem platserna i Vattenfalls lag är exklusivt reserverade åt Topphälsas läsare så glöm absolut inte att ange vip-taggen #topphälsacykel när du lämnar ditt tävlingsbidrag!”

Good luck :)