Hur utvärderar du ditt resultat/mål?

På senare tid så har målen kring kost, hälsa och träning förändrats. Nu tränar, äter och lever man i mycket större utsträckning för att bli starkare, friskare, piggare, orka mer, hålla längre, tightare, uthålligare etc. vilket jag tycker är helt fantastiskt! Visst finns det fortfarande de som har som främsta mål att gå ner i vikt men som sagt, allt fler börjar inse att det är andra saker som man egentligen vill uppnå.

Så, hur vet man då om man har nått sitt mål? Hur utvärderar man insatsen? Jo, de allra flesta ställer sig på vågen. Alltså, jag vill bli starkare, slankare, tightare, piggare, friskare.. etc. och för att se om veckor av träning och rätt kost har gett resultat då ställer jag mig på vågen?!!? hur kan vågen berätta om jag är piggare? Hur kan siffran på vågen berätta om jag är starkare? Om jag ens är slankare eller tightare? Ja, så länge ni inte har någon specialvåg så skulle jag säga att det är omöjligt. Ändå envisas vi om att använda vågen för att utvärdera och mäta framgången.
Och vad gör vi när siffran på vågen inte stämmer överens med det vi trott innan vi klev upp på den? – jo, då ändrar vi vår känsla. Siffran på vågen blir verkligheten och sanningen. Visst är det fascinerande!  Tänk såhär: du har tränat bra, sovit bra, ätit bra, känner dig stark, pigg, tight etc.. tänker “nu måste det ha hänt nåt”. Ställer dig på vågen med ett leende… väntar med spänning och förhoppning på beskedet.. och BOOOM! – siffran på vågen visar inte alls det du förväntat dig, kanske till och med samma som sist du klev på vågan. Det som kändes så bra för bara 1 sekund sedan har det vänts till “va fan, det här funkar ju inte”. Plötsligt blir vågen sanningen och det som har känts rätt, gjort att du mått bra kastas bort på en sekund med tanken “det funkar inte”. Men vad är det egentligen som inte funkar? är det verkligen träningen, kosten etc? Nej, utan snarare att utvärdera om du har blivit starkare med hjälp av en våg? Eller hur? Ska du veta om du har blivit starkare så kolla om du kan lyfta/dra/pressa etc. tyngre. Ska du ta reda på om du har blivit slankare och tightare – mät din kropp med måttband eller känn efter hur kläderna sitter. Ska du utvärdera om du blivit piggare och känner dig friskare – ja, känn efter! och lita på den känslan. Den enda gången du ska använda en våg för att utvärdera är om det är just vikten som är det viktigaste för dig.

På Biggest Loser är det vågen som är lag. Det är den som avgör om det gått bra eller ej eftersom det är en tävling i att tappa så mycket i vikt som möjligt. DÅ kan man inte använda något annat. Men för alla er som inte är med i biggest loser skulle jag rekommendera att istället kasta ut vågen. Den gör ofta mer skada än nytta. Jag har för en tid sedan avreagerat mig i ett inlägg kring detta.  Tänk efter vad du egentligen vill uppnå och fundera sen ut lämpliga mätmetoder för att kunna utvärdera de målen. Rättvisa metoder.  Tänk efter, vi skulle aldrig någonsin tillåta så galna, missvisande och orättvisa utvärderingsmetoder i något annat sammanhang. “Nu ska vi se om mars-månad har varit  varmare än tidigare år – så vi kollar hur mycket det har regnat”
Det handlar i grunden att vara rättvis, ärlig och schyst mot dig själv.

Kosten i Biggest Loser

I måndag startade årets omgång av Biggest Loser. Jag har återigen fått äran att hjälpa till med kostupplägget. Det innebär bl.a att det är jag som tagit fram recepten som deltagarna lagar sin mat ifrån (den receptsamling som Mårten delade ut i tv i tisdags). Jag har även varit ute på slottet och pratat kost med deltagarna (inledningsvis), hur de ska tänka och förhålla sig till mat.
Det handlar om att uppnå så stor viktminskning som möjligt (det är ju det som hela tävligen går ut på) men samtidigt försöka undvika att gå sönder, bli skadad, bli sjuk eller ge upp av orkeslöshet, för stort sug eller liknande. Det handlar vidare om att ge kroppen de byggstenar den behöver och maximera tillfredställelsen trots att kaloriintaget är lågt. Slopa allt som kan störa och irritera kroppen och istället boosta den med så mycket hälsobringande faktorer som möjligt. Sockerfritt och glutenfritt är två verktyg. Rena råvaror och tajming på måltider två andra. Känns det igen? – ja, kanske inte helt oväntat är det samma grundläggande faktorer som jag brukar rekommendera och samma grundläggande faktorer som vi jobbar med i isodieten (vill du se vad ett sådant upplägg skulle kunna göra för dig så kolla in www.isodieten.se). Visst finns det individuella skillnader i vad som funkar bra för olika individer men i ärlighetens namn är det väldigt lika. Min erfarenhet är att de allra största skillnaderna, den främsta individanpassningen, ligger i beteendet snarare än att bra mat skulle vara olika för olika personer.
Det efterfrågs mer kost i programmet och i år har vi faktiskt filmat lite mer kostsnack. Om de inte bestämt sig för att klippa bort allt så kommer ni nog kunna se mitt nylle i rutan någon gång de närmsta veckorna :). Följ oxå gärna biggestlosersverige på instagram och facebook så kanske det dyker upp lite tips även där.
Huruvida det är rätt eller ej att tävla i hur mycket siffran på vågen minskar på kort tid kan ju diskuteras. Men nu är det de reglerna som gäller för just detta tv-koncpet. Andra upplägg skulle kräva andra format/tv-program. Hur som helst, kanske kan man inspireras av upplägget och applicera det på sitt eget liv? När jag var hos min frissör senast berättade hon att hon och hennes syskon körde en egen “Biggest Loser”. De tävlade dock inte i viktminskning utan mot sina egna mål. Alla behövde styra upp kost och träning men med olika fokus och slutmål: En skulle bli starkare, en smalare och en uthålligare. Kul upplägg tycker jag. Behöver du en kick är det ett perfekt upplägg. Samla ihop några vänner, kollegor, familj eller liknande och kör. Stäm av utgångsläge och bestäm vad era mål är. Det är ca 12 veckor till midsommar. Vilket är en perfekt tidsram. Den som kommer närmst sitt mål står som vinnare. Utröstningen kan ni kanske skippa ;).

Jag blir så ledsen…

“Italienska läckerheter”, “kocken rekommenderar” och “vi har lyssnat på vad konsumenterna vill ha..” etc. marknadsförs den nya “maten” från Allevo med.  ”Riktig mat” har nu alltså även nått pulver- och barsföretagen i bantningsindustrin. Så bra och så dåligt på samma gång. För vad det handlar om är en påse med torrfoder som man tillsätter 2 dl vatten till. Kör i micorn och låter sen stå och “svälla” en stund. Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på att folk faktiskt kommer att äta detta. Torrforder. Luktar som kattmat. Ser inte aptitligt ut och smakar inte speciellt kul. Det är inte så att påsen är fylld av tillsatser utan för att vara torrfoder så är det helt klart godkänt… men ändå. Ledsen. Återigen, folk äter detta. När man kan äta mat. Jag blir ledsen.

En annan irriterande sak är att man kallar den “con mozzarella”. Jag trodde con betyder med… men av det här att döma låter det mer som “kan finnas spår av”. För enligt ingredienslistan framgår att 0,5% är mozzarella. Eftersom påsen väger 65 gram så innebär det ju alltså 0,32 gram mozzarella. Suck!
Påse innehåller 250 kcal. Bara för skojs skull så gjorde jag idag en portion på 250 kcal – RIKTIG MAT!

Ska jag ens fråga vilken som ser mest lockande ut? Nu valde jag kanske inte den roligaste maten att jämföra med men ändå?
Min mat består av: 100 g kycklingfilé, 50 g spenat, 70 g tomat, 100 g zucchini, 70 gram potatis, 50 g morot och 1 tsk olja. – dvs. 44o gram mat. att jämföra torrfodret som då väger 65 gram och när det blandats med 2 dl vatten – 265 gram.

Nästa relevanta fundering är ju varför man ska äta 250 kcal – till middag/lunch!?!
Själv gjorde jag dubbelt upp och när jag tagit bilden la jag på resten. 500 kcal tycker jag är alldeles ypperlig lunch/middag om man är relativt stillasittande som jag (jag tränar en hel del men sitter i ärlighetens namn oxå väldigt mycket still om dagarna). Så, min portion bestod alltså av: 200g kyckling, 50 g spenat, 140 g tomat, 200 g zucchini, 140 g potatis, 100 g morot och 2 tsk olja - 500 kcal och 880 gram mat :) . Jag älskar mat. Älskar att äta. Skulle aldrig byta det mot torrfoder. Defintivit inte när man kan få “samma sak” – kalorier – för mycket godare, roligare och mer mat.

Healthy eating i Turkiet

Just nu är jag i Turiket och jobbar på trainingcamp med Springtimetravel, Topphälsa, Erika och Leila.
Förutom massor av träning och sol så finns det en fantastik buffé varje dag. Massor av grönsaker i alla möjliga former och konsistenser: råa, rivna, kokta, rostade och mixade. Inga som helst problem att äta “healthy” och “clean” här inte. Utmaningen är snarare att få plats på tallriken :).

Även delar av dessertbordet går i grönt – kanske inte fullt så healthy dock ;)

20140327-151643.jpg

Äta träna leva – skäm bort dig själv på riktigt!

Den 12 april kör jag och Erika i samarbete med Concept 4 life en heldag i Jönköping på temat “äta, träna, leva” – skäm bort dig själv på riktigt. Vi vänder oss främst till kvinnor och har proppat dagen full med inspirerade träning, matnyttiga föreläsningar, god och hälsosam mat och grymma samarbetspartners som kan underlätta för dig att skämma bort dig själv på riktigt. Kom och mingla, träna och skäm bort dig själv tillsammans med oss! En riktigt grym goodiebag utlovas :) (ser själv väldigt mycket fram emot den ;))

läs mer här: 

 

Förmedla nyttig mat till barn

En utmaning som jag ofta möts av är hur man ska förmedla nyttig mat och ett sunt förhållningssätt till mat till barn. En del tycker inte att man ska peta i barns mat. Det är de som bara tror att “nyttigt” och “onyttigt” är något som handlar om att vara smal eller ej. Men så är det ju inte. Det handlar om att påverka inlärningsförmåga, koncentration, om frisk – sjuk, om allergier, om sjukdomar, om besvär, om att bygga upp en stark kropp etc. Så, JA, man bör absolut lära barn vad som är nyttigt och inte att äta. MEN, agrumenten ska inte bara “för att du blir tjock av det”. Det argumentet ska i sanningens namn inte ens användas av vuxna. Det är inte för att man blir tjock av 4 semlor som man inte ska äta det.. det är för att man kan bli sjuk.

Barn är smarta, de är intresserade av att lära sig saker. Om vi satsar på att lära dem saker istället för att förbjuda dem utan vettiga argument så är det så mycket enklare. En nära väns barn (6 år) var nyligen på ett kalas. Efter kalaset frågade vi vad de hade fått: tårta? kakor? etc. (utan att på något sätt tycka att det var fel vill jag understryka). Hon svarade att de fick tårta och kakor… naturligtvis ställde vi då följdfrågor på vilken tårta det var och om den va god (återigen inte med någon baktanke om hälsa etc. utan helt naturliga följdfrågor på ämnet).. och då kom svaret: “jag tog ingen tårta. Jag tog bara en kaka… Vi ska ju till mormor ikväll och då tänkte jag att då får vi nog något onyttigt där och då räcker det med kaka nu”. Wow!!!! vilken klok liten unge!!! Hon har redan vid 6 års ålder lärt sig det där naturliga sättet att förhålla sig till onyttigheter. Ja, man kan absolut äta det men inte allt för mycket för det mår man inte bra av.. och man kan bestämma vilka stunder man vill ha det. Jag är såå imponerad. Nu råkar jag även veta att familjen inte alls kopplar det till övervikt och att bli tjock utan hur man mår. Barnen har relativt tidigt fått lära sig, kopplat till sina egna erfarenheter, att man inte mår bra av för mycket sött, kakor etc. Det innebär inte att de inte äter det, det gör det visst, men i måttliga mängder.

Förra veckan blev jag uppmärksammade på att ett barnprogram som jag spelade in för några år sedan återigen sänds på tv. En mamma berättade att hennes barn får vara uppe lite längre den dagen för att de ska få titta på det programmet och barnen tycker att det är jätteintressant. Mamman kan oxå enkelt, utan tjat och pekpinnar, förklara att det är därför som hon vill att de ska äta på ett speciellt sätt. Detta barnprogram har även familjen jag berättade tidigare om tittat på. Plötsligt dyker frågor som “är det mycket vitaminer i det där” … “finns det protein i xx..” osv. upp. Ett intresse för vad mat är har väckts vilket jag tycker ät jättecoolt!
Programmet heter “här har du din mat” och sänds 19,20 på tisdagar på barnkanalen. Det finns även på UR play att titta på. För en tid sedan mötte jag en högstadielärare som använda programmet i sin undervisning. Sånt är så kul att höra!! :)


I diskussionen kring att man ska “peta i” barns mat hör jag skrämmande nog argument som “men de är barn de behöver sånt”.. om falukorv, makaroner och nu senast ett exempel med gluten. What? Behöver vad? De behöver energi – ja, de behöver protein – ja, de behöver kolhydrater – ja.. de behöver inte banta – nej. Men de behöver näring! De behöver de bästa av byggstenar, det bästa proteinet, de bästa kolhydratkällorna, det mest näringsrika valet och det är INTE falukorv eller makaroner. Man bör istället tvärtom tänka att är det någon man ska lägga krut på att ge riktigt bra byggstenar så är det ju barn – de växter ju! De bygger nytt, konstant! Låt barnen få de bästa förutsättningarna att bygga en kropp som fungerar så bra som möjligt.
De är i de allra flesta fall inte heller lika intresserade av att äta som vi vuxna. Det innebär att det lilla de äter bör vara optimalt ur näringssynpunkt. Varje tugga ska bidra med bra saker. Inte slösas bort med mer eller mindre “tomma kalorier”.